Processing math: 100%

Tuesday, September 22, 2015

Datorlabb, Geogebra


Syftet med laborationen är att lära känna programmet Geogebra, och experimentera med dess funktioner för linjär algebra.

1.
Bekanta dig med programmet Geogebra. Se hur man kan skapa objekt som punkter, räta linjer, och polygoner, hur dessa representeras både grafiskt och algebraiskt, samt hur man kan editera dem grafiskt genom att dra i punkter.

2.
Låt Geogebra beräkna vinkeln som ges av de tre punkterna (0,1), (2,0), och (2,2). Programmet ger svaret numeriskt. Kontrollera att det stämmer. Vad händer om man tar punkterna i motsatt ordning?

3.
Skapa två vektorer i tre dimensioner och beräkna deras skalär- och vektorprodukter med hjälp av kommandona Cross och Dot. Experimentera med 3D-grafiken och se vad som händer om vektorerna är parallella respektive ortogonala.

4.
Rita enhetskvadraten. Skapa en 2×2-matris M, till exempel (4212) och använd kommandot ApplyMatrix för att se hur matrisen M verkar på enhetskvadraten.

Experimentera med andra matriser och andra figurer (gärna osymmetriska).

Beräkna determinanten för matrisen, och se vad som händer när man "applicerar" en matris vars determinant är positiv/negativ/noll. Beräkna arean av en figur, och arean av bilden.

Kan motsvarande göras i tre dimensioner?

5.
Använd kommandot Inverse för att beräkna inversen till en matris. Undersök vad som händer om man startar med en figur, applicerar matrisen M, och därefter applicerar inverse(M) på resultatet.

No comments:

Post a Comment